Persondatapolitik
1.1 Formålet med vores persondatapolitik
Det er vigtigt for os hos Retnemt, at du føler dig sikker på, hvordan vi håndterer dine personoplysninger. Vores persondatapolitik er til for at informere dig om, hvilke personoplysninger der behandles af Cheffelo Denmark ApS (”Retnemt”, ”os”, vores”, ”vi”, ”selskabet”), hvad formålet med behandlingen af personoplysninger er, din ret til information om behandling af personoplysninger samt vores ansvar i forhold til behandling af dine personoplysninger.
Denne politik gælder for alle typer af personoplysninger, som du har leveret til os ved registrering eller som er indsamlet via vores hjemmeside, e-mail, telefon, chat eller ved anden lejlighed, når du har været i kontakt med selskabet. Denne politik gælder også for brugergenererede personoplysninger, dvs. sådan information som er indsamlet fra dine besøg og transaktioner med selskabets forskellige kundekanaler.
Al behandling af personoplysninger sker hos os for at vi skal kunne levere, tilbyde og udvikle vores produkter og tjenester til dig uden at gå på kompromis med et højt databeskyttelsesniveau for dine personoplysninger og med største respekt for din personlige integritet.
I denne politik informerer vi dig om, hvilke oplysninger som vi kan komme til at dele med vores samarbejdspartnere, og da er det også vigtigt for dig at vide, at vi aldrig vil sælge dine personoplysninger til en tredjepart.
1.2 Ansvarlig for behandlingen
Ansvarlig for persondata behandlingen er Cheffelo Denmark ApS, Ole Rømers vej 4, 3000 Helsingør, cvr nr. 27768245.
Vi har udpeget en databeskyttelsesrådgiver, hvis ansvar er at sikre og løbende vurdere at håndtering af personoplysninger sker i henhold til gældende databeskyttelsesforordninger, i overensstemmelse med vores retningslinjer og udviklede procedurer.
Ved spørgsmål om handelsbetingelser eller andre kundeservicehenvendelser, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice via telefon: 89875580 eller pr. e-mail: kundeservice@retnemt.dk. For spørgsmål vedrørende vores persondatapolitik, behandlingen af dine personoplysninger eller dine rettigheder, henviser vi til databeskyttelse@retnemt.dk.
Aktuel kontaktinformation til os findes også på vores hjemmeside og på Min konto under fanen kontakt os.
Hvis du ikke er tilfreds med det svar, du har fået fra os, har du ret til at indgive en klage til tilsynsmyndigheden (Datatilsynet). Se også afsnit Tilsynsmyndighed.
1.3 Hvad er personoplysninger
Personoplysninger er al slags information, som direkte eller indirekte kan henføres til en fysisk person som er nulevende. Også billeder og lydoptagelser som behandles i en computer (herunder smartphone eller tablet) kan være personoplysninger, selvom ingen navne nævnes. Krypterede data og forskellige typer af elektroniske identiteter er personoplysninger, hvis de kan knyttes til fysiske personer. Behandling af personoplysninger refererer til alt, hvad der sker med personoplysninger. Hver handling, der udføres med personoplysninger, udgør en behandling, uafhængigt af om den udføres automatiseret eller ej. Eksempler på almindelige behandlinger er indsamling, registrering, organisering, strukturering, opbevaring, bearbejdning, overføring og sletning.
1.4 Tilsynsmyndighed
Datatilsynet er tilsynsmyndigheden i Danmark, som overvåger, at de som behandler personoplysninger, følger databeskyttelsesforordningen. Hvis du mener, at Cheffelo Denmark ApS (Retnemt) behandler dine personoplysninger mangelfuldt eller i strid meddatabeskyttelsesforordningen, har du ret til at indgive en klage til Datatilsynet.
Kontaktinformation til Datatilsynet:
Telefonnummer: 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Datatilsynet
Nedenfor listes forskellige kategorier af personoplysninger som vi kan indsamle og opbevare om dig.
Der findes to hovedkategorier af personlige oplysninger.
- Personoplysninger som du selv har leveret til os
- Brugergenererede oplysninger, dvs. din købsadfærd hos os og din brug af vores tjenester på hjemmesiden, Min konto og generelt via digitale kanaler. Vi indsamler personoplysninger om dig, når du bruger vores digitale tjenester og kanaler som vores egne hjemmesider, e-mail, sociale medier eller annoncer på andre hjemmesider.
Vi henter ingen oplysninger om dig fra tredjeparter, undtagen ved dit første køb, når du bliver kunde hos os. Da matcher vi dine personoplysninger mod registre fra vores underleverandører (f.eks. kreditkontrol og folkeregister).
Ad 1) Eksempler på personoplysninger som du selv kan have valgt at levere til os (eller via vores tjenesteudbydere) er:
- Dine kontaktoplysninger (navn, e-mailadresse, telefonnummer).
- Leveringsadresse inkl. portkode og anden relevant information for levering af Retnemt måltidskasser og andre tjenester fra Cheffelo Denmark ApS. Også GPS-koordinater gemmes for at kunne spore og informere dig om kommende leveringer.
- Personnummer og fødselsdato.
- Husholdningsrelateret information (f.eks. antal personer i din husholdning, og fødselsår på børn).
- Betalingsoplysninger (f.eks. betalingsmetode).
- Brugerinformation som du vælger at give til os til analyseformål (madpræferencer, vurderinger, anmeldelser, svar på undersøgelser og andre forespørgsler).
- Svar som du giver, når du deltager i konkurrencer og undersøgelser.
- Anden information som du giver til os, når du kommunikerer med selskabet (f.eks. kundeservicehenvendelser, reklamationer eller indlæg via sociale medier eller kommunikation via e-mail).
- Kundevalg som du gør på Min Konto eller giver til os i andre sammenhænge angående kommunikation, dine interesser og præferencer.
- Lydoptagelser som indsamles ved kontakt med sælgere fra Retnemt eller i kontakt med kundeservice.
- Helbredsoplysninger som allergier, som du vælger at give os, når du bliver kunde, så vi kan give dig tilpassede tjenester, der tager hensyn til dine eventuelle allergier.
Under kategorien "personoplysninger som du selv har leveret til os" inkluderes personlig information som sendes via e-mail. Når du sender e-mail til os, behandler vi indholdet i henhold til vores e-mailpolitik som siger, at:
- Al e-mail behandles kun i vores sagsbehandlingssystem.
- Hvis vi modtager e-mail med personoplysninger, der skal ændres/opdateres, overføres de til det system, der håndterer disse oplysninger, efter at vi har sikret, at de kommer fra en autoriseret kilde.
- Hvis du deler følsomme personoplysninger, f.eks. oplysninger om religion eller politiske meninger, i en besked, sker ingen registrering af disse oplysninger.
- Oplysninger om sundhed kan blive gemt forudsat, at det har relevans for udførelsen af vores tjenestehåndtering over for dig eller for at håndtere en opstået krisesituation.
- Hvis du kontakter os spontant via e-mail, og du ikke allerede findes i vores register, sker ingen registrering af dine personoplysninger.
Ad 2) Eksempler på brugergenererede personoplysninger som indsamles fra dine besøg på hjemmesiden, Min Konto eller gennem andre online kanaler og platforme tilknyttet Retnemt er:
- Oplysninger om dine besøg og brug af hjemmesiden, Min konto eller andre online kanaler (disse kan være sidevisninger, "klik" og musebevægelser).
- Dine købspræferencer, for eksempel hvordan du interagerer med annoncer eller kampagner samt hvilke tilbud og rabatter du har modtaget og brugt hos os.
- Oplysninger angående din computer og software som unikt ID, din IP-adresse, dit operativsystem, hvilken type browser du har, tilslutningshastighed og internetudbyder.
- Din transaktionshistorik angående køb af produkter, tjenester, tillægstjenester osv.
- Din aktivitet i kundeklubben herunder optjente bonuspoint og indløste præmier via kundeklubben.
Her kan du læse mere indgående om hvilke personoplysninger og andre typer information eller oplysninger som Retnemt kan behandle og gemme om dig. I hvert afsnit angives formål og hensigt med behandlingen, hvilket juridisk grundlag behandlingen af personoplysninger hviler på, samt hvilken opbevaringsperiode der gælder for de forskellige kategorier af personoplysninger, som du har leveret til os i forbindelse med køb, kommunikation eller aktiviteter mellem dig og RetNemt Måltidskasser eller andre produkter fra Cheffelo Denmark ApS.
Der findes fire forskellige hovedinddelinger af juridiske grunde for behandlingen af personlige oplysninger. Vi behandler personlige oplysninger
- for aftaleforholdets skyld
- på grund af vores berettigede interesse
- baseret på samtykke samt
- for at opfylde juridisk krav eller myndighedsbeslutning.
Hvad angår (1) er dette nødvendigt for, at vi skal kunne opfylde vores aftale med dig, dvs. det som angives i vores handelsbetingelser. Punkt (2) er nødvendigt for vores berettigede interesser at udvikle, håndtere, beskytte og markedsføre vores produkter og tjenester samt for den forretningsmæssige og strategiske ledelse af vores virksomhed. Hvad angår markedsføringshensigt i punkt (3) forekommer disse aktiviteter kun hvis vi har modtaget samtykke fra dig til en sådan behandling. Du kan altid ændre dine præferencer for markedsføringsformål gennem kontaktindstillinger på Min konto. Punkt (3) kan også bruges som lovligt grundlag for at behandle dine helbredsoplysninger, som du har givet til os. Punkt (4) er nødvendigt for at opfylde en juridisk forpligtelse eller en myndighedsbeslutning.
For definitionerne af forskellig status på kundekonti som gælder for Retnemt, henviser vi til afsnittet Håndtering af kundekonti i vores handelsbetingelser.
3.1 Køb af produkt eller tjenester fra Retnemt
Når du køber et produkt eller en tjeneste fra Retnemt, bruger vi personoplysningerne som du har opgivet ved registrering (navn, personnummer, adresse, telefon, mobil, e-mail), betalingsinformation samt andre oplysninger af interesse som du har givet os og som gælder din leverance. Når du bliver kunde, udfører vi en kreditkontrol af dig samt matcher dine oplysninger mod folkeregisteret. Når vi udfører en kreditkontrol, betyder det, at vi udleverer dine identifikationsoplysninger til et kreditoplysningsbureau.
- Formål med behandlingen: Håndtering af din bestilling/dit køb. For at kunne håndtere dit køb/din bestilling af produkter og tjenester påRetnemt.dk samt kunne levere disse til leveringsadressen som du har angivet ved registreringen. Yderligere behandling af personoplysninger som gøres ved registrering er blandt andet alders- og adressekontrol samt kreditkontrol gennem vores underleverandører for denne type tjenester. Leveringsadresse inkl. portkode og anden relevant information for levering af madkasser og andre tjenester fra Retnemt. Også GPS-koordinater gemmes for at kunne spore og informere dig om en kommende levering.
- Juridisk grundlag: Opfyldelse af købsaftalen. Denne indsamling af personoplysninger kræves for, at vi skal kunne opfylde vores forpligtelser overfor dig som kunde i henhold til vores handelsbetingelser.
- Opbevaringstid: 36 måneder. Vi behandler og gemmer dine personoplysninger så længe du er kunde hos os samt en periode på 36 måneder fra tidspunktet da din kundekonto er blev sat på pause eller deaktiveredes.
3.2 Personlig tilpasning og individualisering af vores produkter og tjenester
Når du er eller bliver kunde hos os, bruges dine personoplysninger til at skabe personligt tilpassede og individualiserede måltidskasser gennem vores egenudviklede personaliseringstjeneste. De personoplysninger, vi behandler, er dem, du giver os (navn, e-mailadresse, vurderinger, madpræferencer og, hvis relevant, allergier) samt dem, der genereres, når du bruger vores tjenester (købshistorik). Gennem maskinlæringsalgoritmen, som personaliseringstjenesten er baseret på, vil vi behandle og analysere dine personoplysninger for dermed at tilbyde dig unikke måltidskasser baseret på dine individuelle præferencer og købshistorik. Vi vil kun behandle dine oplysninger for at forbedre din kundeoplevelse hos os og vil ikke dele disse med nogen tredjepart.
- Formål med behandlingen: Personlig tilpasning og individualisering af vores produkter og tjenester. For at kunne tilbyde dig den bedste kundeoplevelse behandler vi dine personoplysninger gennem vores egenudviklede personaliseringstjeneste, som er baseret på maskinlæringsteknik. Ved at analysere og matche dine individuelle præferencer og købshistorik kan vi skabe personligt tilpassede og individualiserede produkter og tjenester fra Retnemt
- Retsgrundlag: Legitim interesse samt, hvis relevant, samtykke. Vi har en legitim interesse i at muliggøre individualiserede tilbud for dermed at forbedre vores kunders købsoplevelse og kundeloyalitet. I det omfang behandlingen vedrører helbredsoplysninger som allergier, baserer vi i stedet behandlingen på dit udtrykkelige samtykke, som indhentes i forbindelse med din angivelse af sådanne helbredsoplysninger. Bemærk venligst, at angivelse af dine allergier ikke er nødvendig for at bruge personaliseringstjenesten, men vi vil ikke kunne tilbyde dig personligt tilpassede og allergitilpassede måltidskasser uden disse oplysninger. Vi ønsker at gøre dig opmærksom på, at du til enhver tid kan modsætte dig vores behandling af dine personoplysninger til disse formål ved at bruge opt-out-funktionen på Min side. Du kan desuden trække dit eventuelle samtykke tilbage ved at kontakte vores kundeservice. Dette vil imidlertid medføre, at vi ikke længere kan tilbyde dig tjenesten med personaliserede retter baseret på købshistorik.
- Opbevaringsperiode: 24 måneder. Vi behandler og opbevarer dine personoplysninger, så længe du er kunde hos os samt en periode på 24 måneder fra det tidspunkt, hvor din kundekonto er blevet sat på pause eller deaktiveret.
3.3 Afgivelse af kundevurderinger
Når du er kunde hos os, kan du give vurdering på vores opskrifter. På denne måde bidrager du til den gennemsnitlige vurdering fra samtlige kunder. Dit navn vises ikke synligt for andre brugere at se. Vi gemmer vurderingen du har givet sammen med dine kundeoplysninger (navn, personnummer, adresse, telefon, mobil, e-mail) med det formål at kunne koble den givne vurdering til din kundekonto og på den måde verificere at vurderingen faktisk er givet af en kunde.
- Formål med behandlingen: Formålet med behandlingen er, at vi skal kunne udvikle vores opskrifter samt kunne give forbrugeren information om retterne således at vedkommende kan træffe en velinformeret beslutning.
- Juridisk grundlag: Berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for, at vi skal kunne udvikle vores virksomhed samt tilbyde information til forbrugeren.
- Opbevaringstid: Vi behandler og gemmer dine personoplysninger så længe du er kunde hos os samt en periode på 36 måneder fra tidspunktet da din kundekonto blev sat på pause eller deaktiveredes.
3.4 Kundeklub
Når du registrerer dig som kunde hos os, bliver du automatisk medlem i vores kundeklub. Til dette formål indsamler vi og behandler information fra dig som hjælper os med til at udvikle kundeklubben samt produkter og tjenester inden for kundeklubben. Ud over navn og kontaktoplysninger behandler vi information om din husstand (antal børn, fødselsdato, dine præferencer og interesser) som du frivilligt har givet os på et tidspunkt.
Derudover indsamler vi information om din brug af kundeklubbens fordele, registrerer og opretholder dit bonuspoint saldo i form af point optjent fra køb af Retnemts produkter og tjenester eller ved at have deltaget i aktiviteter, der er blevet belønnet med kundeklubpoint. I forbindelse med kundeklubben kan dine personlige oplysninger blive delt med vores tjenesteudbydere, f.eks. samarbejdspartnere fra hvilke vi har valgt at købe præmier til kundeklubben eller transportfirmaer som vi bruger til at levere varerne til dig.
- Formål for behandlingen er at kunne håndtere point saldo og muliggøre indløsning af bonuspoint mod præmier samt levere købte præmier til dig.
- Juridisk grundlag: Opfyldelse af aftalen om medlemskab i kundeklubben alt. berettiget interesse. Denne indsamling af dine personoplysninger kræves for, at vi skal kunne opfylde vores forpligtelser ifølge aftalen om handelsbetingelser. Når det gælder information om dit hushold, dine præferencer og interesser som du giver til os, baserer behandlingen af personoplysninger på vores berettigede interesse i at videreudvikle vores tilbud inden for kundeklubben som efterspørges af vores kunder.
b): Når det gælder markedsføring og tilbud fra Retnemt og kundeklubben, kommunikerer vi kun med dig, hvis du har givet samtykke til denne type kommunikation. - Opbevaringstid: 36 måneder. Vi behandler og gemmer dine personoplysninger så længe du er kunde hos os samt en periode på 36 måneder fra tidspunktet da din kundekonto blev sat på pause eller deaktiveredes. I tilfælde af at behandlingen baseres på samtykke som juridisk grundlag, har du ret til at tilbagekalde dit samtykke og vi sletter da dine oplysninger med det formål.
3.5 Reklamationer og kundeservicehenvendelser
Når du foretager en reklamation, har spørgsmål til vores kundeservice eller kontakter Retnemt via telefon, gennem digitale kanaler (e-mail, chat, sms), i sociale medier (f.eks. Facebook og Instagram) eller pr. brev, gemmes information og kommunikation om din sag samt eventuelle undersøgelser relateret til din sag hos os. Personoplysninger som vi kan komme til at behandle, når du kontakter vores kundeservice, er identitetsoplysninger (navn), kontaktoplysninger (telefon, e-mail), information relateret til din kundekonto (bonuspoint, leverancer, fakturaer) samt anden information som du giver til os i forbindelse med din sag.
I særlige sundheds-relaterede sager kan vi anmode om følsomme oplysninger som allergier og helbredstilstand. Det er helt frivilligt at give sådanne oplysninger, men det kan være nødvendigt for at behandle din sag korrekt. Hvis du kontakter os uden at være registreret som kunde, gemmes din sag udelukkende i vores sagsbehandlingssystem. Ingen yderligere registrering af personoplysninger finder sted.
- Formål for behandlingen: Håndtering af reklamationer samt kundeservicehenvendelser og opretholdelse af kunderelationen mellem Retnemt og kunden.
- Juridisk grundlag: Berettiget interesse alt. opfyldelse af købsaftalen. Behandlingen er nødvendig for at tilfredsstille vores og din berettigede interesse i at håndtere reklamationer inklusiv andre kundeservicehenvendelser på en effektiv måde samt opretholde din relation med selskabet på den bedst mulige måde.
- Opbevaringstid: 36 måneder. Vi behandler og gemmer dine personoplysninger og kommunikation relateret til din sag så længe du er kunde hos os samt en periode på 36 måneder fra tidspunktet da din kundekonto blev sat på pause eller deaktiveredes. For følsomme oplysninger gælder særlige rutiner samt fremtagne interne retningslinjer om f.eks. håndtering af fødevarespørgsmål. Givne oplysninger gemmes i maksimum 3 måneder, hvis ikke sagen kræver, at oplysningerne gemmes længere.
3.6 Hjemmesiden og sociale medier
Når du besøger vores hjemmeside www.retnemt.dk og min konto eller besøger os på sociale medier, indsamler vi automatisk information om din brugeradfærd, din IP-adresse, samt digitale spor som du efterlader via hjemmesiden eller gennem sociale medier. Læs mere om hvordan vi bruger cookies og lignende teknologier i vores cookiepolitik.
- Formål for behandlingen er at optimere brugernes oplevelse og udvikle hjemmesidens funktionalitet og brugervenlighed, samt at kunne lave målgruppetilpasset markedsføring, inklusiv såkaldt re-targeting via bl.a. Facebook, Google og andre digitale platforme.
- Juridisk grundlag:
Berettiget interesse. Brugen af såkaldte nødvendige cookies for at optimere brugerens oplevelse og hjemmesidens funktion støtter vi på berettiget interesse.
Samtykke. Behandling som udføres med formålet at vise målgruppetilpasset markedsføring inklusiv såkaldt re-targeting via bl.a. Facebook, Google og andre digitale platforme, støtter vi på dit samtykke som du har givet til os, når du besøgte vores hjemmeside via vores cookieindstillinger. - Opbevaringstid: 26 måneder. Bruger- og hændelsesdata gemmes i en periode på 26 måneder fra besøgstidspunktet på hjemmesiden og på vores sociale medieplatforme.
3.7 Salgsfremmende aktiviteter
Vi kontakter regelmæssigt vores eksisterende kunder via intern/ekstern salgsafdeling eller vores kundeservice for at markedsføre og tilbyde dig nye produkter og tjenester som kan være interessante for dig. Ved disse kontakter kan information som du giver til os (f.eks. din oplevelse og din feedback på vores produkter og tjenester) indsamles for at kunne analysere og videreudvikle vores produkter og tjenester til vores kunder samt registrere dine køb og præferencer og interesser.
- Formål for behandlingen er at registrere dine køb af produkter og tillægstjenester på Retnemt.dk samt at indsamle dine præferencer, interesser samt feedback angående vores produkter og tjenester.
- Juridisk grundlag: Berettiget interesse alt. opfyldelse af købsaftalen. Behandlingen er nødvendig for at kunne administrere og opfylde vores aftale med dig, når din kontakt med os fører til køb af vores produkter og tjenester. For øvrige personoplysninger som du giver til os, baserer behandlingen af personoplysninger på vores berettigede interesse i at videreudvikle sådanne produkter og tjenester som efterspørges af kundekollektivet i stor skala.
- Opbevaringstid: 36 måneder. Vi behandler og gemmer dine personoplysninger og kommunikation relateret til din sag så længe du er kunde hos os samt en periode på 36 måneder fra tidspunktet da din kundekonto blev sat på pause eller deaktiveredes.
3.8 Konkurrencer, events og lignende kundeaktiviteter
Ved konkurrencer, events eller lignende relationsfremmende aktiviteter med Retnemt kan personoplysninger som navn, kontaktoplysninger inklusive adresse og andre konkurrencebidrag fra dig gemmes og behandles hos os og vores eventuelle samarbejdspartnere. Behandlinger der udføres i forbindelse med dette, kan bl.a. være kommunikation før og efter deltagelse i en konkurrence eller et event, administrative opgaver i forbindelse med disse, eventuel alderskontrol samt formidling af vindere, præmier samt andre tiltag relateret til aktivitetens gennemførelse.
- Formål for behandlingen er at gennemføre aktiviteter, konkurrencer eller events organiseret af Retnemt alene og/eller med vores samarbejdspartnere. Information som du giver til os i forbindelse med disse typer aktiviteter er for at kommunikere og administrere og håndtere konkurrencer, events og lignende kundeaktiviteter via e-mail, sociale medier (Facebook, Instagram) samt på forskellige events og aktiviteter arrangeret af Retnemt.
- Juridisk grundlag: Berettiget interesse. Behandlingen er nødvendig for at tilfredsstille vores berettigede interesse i at administrere konkurrencer, events og lignende kundeaktiviteter, håndtere din deltagelse, samt at kunne kommunikere om eventet og levere eventuelle præmier.
- Opbevaringstid: I den tid der er nødvendig for gennemførelse af konkurrencen, eventuelle kundeaktiviteter (inkluderet eventuel evaluering).
3.9 Selskabets juridiske forpligtelser
For at kunne opfylde selskabets juridiske forpligtelser i henhold til love og forordninger (f.eks. bankloven og bogføringsloven) der regulerer selskabets håndtering og opbevaringskrav af personoplysninger, eller i henhold til domstols- eller myndighedsbeslutning, behandler og gemmer vi nødvendige personoplysninger og relateret information (fakturaer) samt i særlige tilfælde eventuelle undersøgelser om kunden, f.eks. ved undersøgelser af mistænkt kriminalitet eller bedrageri.
- Formål for behandlingen er at opfylde lovkrav for behandling samt opbevaring af personlige oplysninger.
- Juridisk grundlag: Juridisk forpligtelse. Denne indsamling, håndtering og opbevaring af personoplysninger samt information relateret til sagen kræves i henhold til lov.
- Opbevaringstid: 36 måneder. Vi behandler og gemmer dine personoplysninger og kommunikation relateret til din sag så længe du er kunde hos os samt en periode på 36 måneder fra tidspunktet da din kundekonto blev sat på pause eller deaktiveredes. Visse dokumenter, hvis det er angivet i en anden forordning eller dansk lov, kan blive opbevaret længere end det som er angivet ovenfor. F.eks. kvitteringer og fakturaer skal opbevares i mindst 5 år efter regnskabsåret, men dokumenter kan behøve at blive opbevaret længere hvis selskabet havner i en tvist om gæld eller fordringer.
For at kunne opfylde leverancer samt kunne tilbyde vores tjenester og produkter har vi brug for at dele dine personoplysninger med vores underleverandører og samarbejdspartnere som transportfirmaer, kommunikations- og markedsføringsfirmaer, firmaer inden for betalingsløsninger, inkassofirmaer, leverandører af produkter og systemer. I denne sammenhæng agerer disse selskaber som såkaldte databehandlere og behandler informationen på vores vegne og i henhold til vores instruktioner.
Når dine personoplysninger deles med databehandlere, sker det kun til formål som er forenelige med de formål for hvilke vi har indsamlet informationen (f.eks. for at kunne opfylde vores forpligtelser ifølge handelsbetingelserne). Vi har skriftlige aftaler i overensstemmelse med GDPR med alle databehandlere gennem hvilke de garanterer sikkerheden for de personoplysninger som behandles og forpligter sig til at følge vores sikkerhedskrav og begrænsninger af behandlingen.
De personoplysninger vi indsamler fra dig, kan blive overført mellem selskaber i Cheffelo-koncernen, da systemer og ressourcer deles mellem selskaberne.
Dine personoplysninger gemmes og behandles hovedsageligt inden for det europæiske økonomiske samarbejdsområde, EØS, men kan komme til at blive givet ud til andre selskaber uden for EØS og behandles af vores leverandører og/eller deres underleverandører der. I tilfælde dette forekommer reguleres i databehandleraftaler at eventuelle underleverandører uden for EØS følger samme sikkerhedskrav som leverandør indenfor EØS.
Vi tager alle rimelige nødvendige forholdsregler for at sikre, at dine personoplysninger behandles sikkert i overensstemmelse med GDPR, denne politik og vores instruktioner.
4.1 Modtagere udenfor EU/EØS og sociale medier
Når du besøger vores hjemmeside og samtykker til cookies til analyse- og markedsføringsformål, betyder dette, at dine personoplysninger overføres til nogle af selskaberne som tilbyder værktøjerne, f.eks. Google Analytics (Google LLC) og Facebook (Meta Inc.). Disse selskaber er etableret i USA, hvilket betyder, at dine personoplysninger kan komme til at blive overført til USA. En overførsel af personoplysninger til et tredjeland kan også ske, hvis du interagerer med os på sociale medier, fordi der da sker en overførsel af dine personoplysninger, f.eks. dit billede og dit navn. I det tredjeland gælder ikke GDPR, hvilket kan medføre en øget risiko i forhold til beskyttelser af privatlivet for eksempel muligheden for myndigheder i tredjelandet at få adgang til dine personoplysninger og for dine muligheder for at udøve kontrol over personoplysningerne. Overførslen sker automatisk, når du er aktiv på sociale medieplatforme og er dermed noget vi ikke kan påvirke og er nødvendigt for at du skal kunne kontakte os på sociale medier.
Meta og Google er tilknyttet "EU-US Data Privacy Framework" hvilket betyder at overførslen af personoplysninger til disse selskabers støttes på EU-kommissionens beslutning om tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for USA. For selskaber som ikke har tilsluttet sig EU-US Data Privacy Framework, eller ved overførsel til lande hvor beslutning om tilstrækkeligt beskyttelsesniveau ikke foreligger, støttes en sådan overførsel på EU-kommissionens standardkontraktbestemmelser som findes her, sammen med komplementære tekniske og organisatoriske beskyttelsestiltag.
4.2 Eksterne leverandører
Vi bruger eksterne leverandørers cookies og pixler på vores hjemmeside, hvilket betyder at disse leverandører kan få adgang til personoplysningerne som indsamles gennem disse værktøjer. Hvilke tredjepartsleverandører vi benytter os af og link til deres persondatapolitikker fremgår af vores cookiebanner.
4.3 Eksterne links
I tilfælde links til eksterne hjemmesider fra tredjeparter forekommer (f.eks. vores samarbejdspartnere, annoncører og datterselskaber), dækkes de ikke af denne politik. Retnemt tager ikke ansvar for indholdet på de hjemmesider som linkes til og fra www.retnemt.dk. Hvis du følger et link til en sådan hjemmeside eller benytter en tjeneste fra en tredjepart, er det vigtigt at du læser og accepterer deres persondatapolitikker før du oplyser persondata til dem.
I dette afsnit beskrives nærmere hvordan vi administrerer din kundekonto og personoplysninger tilknyttet dette.
Hvad angår specifikke spørgsmål vedrørende behandlingen af dine personlige oplysninger eller for at komme i kontakt med vores databeskyttelsesrådgiver, beder vi dig indsende dine spørgsmål via e-mail til databeskyttelse@retnemt.dk.
5.1 Afslutning af kundekonto
Automatisk afslutning
I forbindelse med dit første køb åbnes en personlig kundekonto. Kundekontoen er aktiv så længe du er kunde hos os samt en periode på 36 måneder fra og med din sidste leverance. Eventuelt optjente medlemsfordele som bonuspoint tilknyttet din kundekonto udløber 3 måneder efter tidspunktet da du som kunde sidst havde leverance, dvs. hvis du som kunde ikke har haft leverance i 3 måneder, udløber eventuelt optjente medlemsfordele som bonuspoint.
Personlige oplysninger vil blive slettet automatisk efter udløbet af 36 måneder fra tidspunktet da din kundekonto blev sat på pause eller deaktiveredes. I en afsluttet kundekonto gemmes stadig kundenummer, postnummer og by. Denne information anses som afidentificeret og kan ikke bruges til at spore kunden.
Anmodet afslutning
Du har også ret til selv at anmode om at din kundekonto afsluttes hos os. Hvis du anmoder om at din konto skal afsluttes og personlige oplysninger slettes, vil vi straks afslutte din konto forudsat at alle forpligtelser mellem dig som kunde og os som leverandør er udførte.
Når du afslutter din konto, vil også alle medlemsfordele inklusiv optjente point ikke længere være tilgængelige for dig. Også al kommunikation og markedsføring relateret til vores produkter og tjenester ophører inklusive information om eventuelle ændringer i vores handelsbetingelser eller persondatapolitik.
For mere information, se vores handelsbetingelser.
5.2 Interesseforespørgsel
Hvis vi endnu ikke leverer i dit postområde, kan du kontakte kundeservice med en interesseforespørgsel. Vi håndterer da dine personoplysninger i henhold til "Hvis du kontakter os uden at være registreret kunde", se afsnit 3.5 Reklamationer og kundeservicehenvendelser.
5.3 Afslag ved kreditkontrol
Vi gemmer ingen kreditinformation, kun information om kreditkontrollen er godkendt eller ikke er godkendt. Al håndtering af kreditkontrollen håndteres af vores betalingspartner. Læs mere i vores handelsbetingelser samt link til vores betalingspartners vilkår her.
5.4 Fortrydelse ved registreringen
Hvis din registrering ikkekunne gennemføres (f.eks. hvis betalingsmetode mangler), vil du få en besked om dette via e-mail og du gives en ny mulighed for at aktivere en kundekonto hos os. Hvis du vælger at ikke fuldføre registreringen, vil de personoplysninger som du har givet ved registreringen blive slettet efter 30 dage.
Hvis du har gennemført registreringen og fortryder dit første køb, gælder vores almindelige regler for afbestilling i henhold til vores handelsbetingelser.
Når det gælder afslutning af din kundekonto, gælder reglerne som angives i vores handelsbetingelser, samt i afsnit 5.1. Afslutning af kundekonto.
Retnemt følger de love og regler der gælder for behandling af personoplysninger i henhold til EUs databeskyttelsesforordning (EU) 2016/679 (GDPR). Nedenfor beskrives de rettigheder du har som forbruger.
6.1 Ret til adgang
Du har ret til at få en kopi af oplysningerne som vi behandler om dig gennem et såkaldt registerudtræk. En sådan forespørgsel skal gøres skriftligt til databeskyttelse@retnemt.dk. Ved forespørgsel om udtræk af personlig information fra vores register kræver vi et skriftligt og underskrevet skema, som du tildeles efter din forespørgsel til databeskyttelse@retnemt.dk. I overensstemmelse med vores vilkår behandler vi ikke din forespørgsel hvis skemaet ikke er udfyldt og underskrevet. Når vi modtager en forespørgsel om adgang, kan vi bede om yderligere oplysninger for at sikre en effektiv håndtering af din forespørgsel og at informationen gives til den rigtige person.
6.2 Ret til rettelse
Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig selv rettet og/eller suppleret. Når du opdager at der er fejl i oplysningerne vi har registreret om dig, kan du korrigere oplysningerne selv ved at logge ind på Min konto eller kontakte vores kundeservice for at få dine oplysninger rettet.
6.3 Ret til sletning
I visse tilfælde kan du anmode om sletning af alle eller nogle af dine personoplysninger, hvis du for eksempel tilbagekalder dit samtykke, hvis du gør indsigelse mod en interesseafvejning vi har foretaget, hvis du mener at oplysningerne ikke længere er nødvendige for det formål de blev indsamlet eller behandlet for, eller hvis vi ikke har nogen juridisk grund til at fortsætte behandlingen.
I den grad det er nødvendigt at fortsætte behandlingen af din information, f.eks. for at opfylde vores juridiske forpligtelser eller for at juridiske krav skal etableres, iværksættes eller forsvares, er vi ikke forpligtet til at fjerne din personlige information. Dette betyder at nogle oplysninger kan gemmes til vi kan slette dem. Vi vil dog ikke kommunikere med dig efter at du har ønsket at blive slettet.
6.4 Tilbagekalde samtykke
I de tilfælde hvor dit samtykke er grundlaget for behandlingen af personoplysninger, har du ret til at tilbagekalde dit samtykke. Bemærk at Retnemt er en digital tjeneste hvor vi skal kunne informere dig via e-mail eller SMS om din kommende leverance, ugens menu og anden vigtig information om vores produkter eller din kundekonto. Som kunde kan du ikke framelde dig at modtage denne type information fra os.
Al vores markedsføringskommunikation er baseret på dine præferencer. På Min konto kan du selv styre hvordan vi skal kommunikere med dig angående markedsføringskommunikation fra os eller vores samarbejdspartnere (f.eks. tilbud fra Retnemt eller en partner, nyhedsbrev eller inspiration fra kundeklubben). Du kan når som helst ændre dine kontaktindstillinger ved at ændre dine præferencer for tilbud, information eller inspiration fra Retnemt og/eller vores samarbejdspartnere.
6.5 Ret til begrænsning
Du har ret til at anmode om begrænset behandling af dine personoplysninger hvis du ikke længere ønsker at vi behandler dine personoplysninger. Dette betyder at du ikke længere kan være kunde hos os, og vi vil da straks deaktivere din kundekonto. For mere information, se vores handelsbetingelser.
6.6 Ret til at gøre indsigelse mod behandlingen
Du har ret til når som helst at gøre indsigelse mod vores behandling af din personlige information til direkte markedsføring, inklusive profilering der er foretaget for at målrette vores direkte markedsføring. Du har altid mulighed for selv at påvirke hvilke kanaler vi skal bruge til udsendelse og personlige tilbud. F.eks. kan du vælge kun at modtage tilbud fra os via e-mail, men ikke SMS. Dette gør du nemt selv ved at ændre kontaktindstillinger under Min konto.
Yderligere kan du gøre indsigelse mod al behandling af personoplysninger der bygger på en interesseafvejning som juridisk grundlag. En fortsat behandling af dine personoplysninger kræver at vi viser et berettiget grundlag for den pågældende behandling.
Hvis du har indsigelser mod behandlingen af personoplysninger som ikke håndteres af kontaktindstillingene, beder vi dig kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på databeskyttelse@retnemt.dk.
6.7 Ret til dataportabilitet
Du har ret til at anmode om at oplysningerne der vedrører dig og som du har givet til os, overføres til en anden personoplysningsansvarlig (såkaldt dataportabilitet). En forudsætning for dataportabilitet er at overførslen er teknisk mulig og kan ske automatiseret. Forespørgslen om dataportabilitet vil blive opfyldt ved at et registerudtræk laves.
6.8 Ret til at klage
Hvis du mener at Retnemt behandler dine personoplysninger mangelfuldt eller i strid med databeskyttelsesforordningen, har du ret til at indgive en klage til Datatilsynet.
Kontaktinformation til Datatilsynet:
Telefonnummer: 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk
7.1 Sikkerhed
Vi tager opgaven med at beskytte dine personoplysninger meget alvorligt. Al håndtering af personoplysninger hos os følger lovgivningen for GDPR. Opbevaring sker på sikre servere med sikker kommunikation og er omgivet af processer for at beskytte dem mod tab, misbrug, uautoriseret adgang, ændringer, afsløringer eller ødelæggelse. Vi holder ikke nogen kortoplysninger selv, men bruger etablerede, velrenommerede leverandører som er underlagt sikkerhedskrav fra PCI Security Standards Council. Alle kritiske transaktioner krypteres med anerkendte teknologier som giver høj sikkerhed. Beredskabsrutiner findes for at håndtere eventuelle fysiske eller tekniske hændelser hurtigt og begrænse de eventuelle negative effekter af en hændelse. Yderligere har kun medarbejdere med reelle behov for at få adgang til dine personoplysninger for at udføre deres arbejde mulighed for at se, og ved behov opdatere, din personinformation.
7.2 Ændringer i persondatapolitikken
Ændringer i vores persondatapolitik foretages løbende. Det er derfor vigtigt at du jævnligt tjekker den seneste version af denne politik. Når vi ændrer i persondatapolitikken, offentliggør vi disse på vores hjemmeside. Ved væsentlige ændringer vil vi også orientere dig om opdateringen via e-mail eller SMS senest 14 dage før ændringerne træder i kraft.
Hvis vi ændrer denne persondatapolitik på en måde der påvirker hvordan vi bruger dine personoplysninger, vil vi informere dig om hvilke tiltag du kan tage som følge af disse ændringer. Vi vil også arkivere tidligere versioner af denne persondatapolitik for din kontrol.
7.3 Version
Denne politik blev sidst revideret 10-10-2024.